OBRONA CYWILNA (POV)
Cele, zadania oraz organizacja obrony cywilnej
OBRONA CYWILNA - jedno z ogniw układu pozamilitarnego w systemie obrony państwa przeznaczona jest do przygotowania i koordynowania przedsięwzięć planistycznych, zapobiegawczo-obronnych i ratunkowych w gminie, mających na celu ochronę ludności cywilnej przed niebezpieczeństwami wynikającymi z działań zbrojnych i klęsk żywiołowych oraz przezwyciężenia ich bezpośrednich następstw, a także zapewnienia warunków do przetrwania kryzysu.
Obrona cywilna - stanowi system o sprecyzowanych zadaniach, strukturach i formach działania. Jest zespolona ze wszystkimi szczeblami administracji państwowej i samorządowej, podmiotami gospodarczymi (niezależnie od osobowości prawnej), organizacjami społecznymi oraz z całym społeczeństwem.
Siłą obrony cywilnej jest jej powszechność, oznacza to, że wszyscy obywatele naszego kraju uczestniczą w ochronie grup ludzi, którzy znaleźli się w sytuacji zagrożenia. Wg. obowiązujących w Polsce unormowań prawnych, obrona cywilna stanowi kompleks przedsięwzięć:
- charakterze planistycznym,
- organizacyjnym,
- szkoleniowym,
- inwestycyjnym,
- materiałowo - technicznym
- zaopatrzeniowym.
Przedsięwzięcia te są realizowane przez organa administracji rządowej i samorządowej oraz jednostki organizacyjne.
Podstawowe cele i główne zadania OC w czasie pokoju i w okresie wojny:
Celem obrony cywilnej jest:
- ochrona ludności, zakładów pracy i urządzeń użyteczności publicznej oraz dóbr kultury,
- ratowanie i udzielanie pomocy poszkodowanym w czasie wojny,
- współdziałanie w zwalczaniu klęsk żywiołowych, zagrożeń środowiska i w usuwaniu ich skutków.
Zadania obrony cywilnej w czasie pokoju:
- planowanie przedsięwzięć w zakresie ochrony przed skutkami działań zbrojnych zarówno ludności, jak i zakładów pracy i urządzeń użyteczności publicznej oraz dóbr kultury,
- wykrywanie zagrożeń i stwarzanie warunków do ostrzegania i alarmowania ludności,
- przygotowanie schronów i ukryć dla ludności oraz utrzymanie ich w gotowości do użycia,
- gromadzenie i przechowywanie indywidualnych środków ochronnych dla formacji obrony cywilnej i ludności,
- wyposażenie formacji obrony cywilnej w specjalistyczny sprzęt ratowniczy, przyrządy i aparaturę do wykrywania różnego rodzaju zagrożeń,
- systematyczne szkolenie w zakresie OC:
- kadr kierowniczych administracji rządowej i samorządowej, formacji OC, ludności w ramach powszechnej samoobrony,
- współdziałanie w zwalczaniu klęsk żywiołowych i zagrożeń środowiska, oraz usuwanie ich skutków.
Decyzję o włączeniu sił obrony cywilnej do działań podejmuj ą terenowi szefowie OC.
Zadania obrony cywilnej w czasie wojny:
- organizuje ewakuację ludności, zaciemnianie i wygaszanie oświetlenia,
- organizuje i prowadzi akcję ratunkową, udziela pomocy medycznej poszkodowanym,
- organizuje pomieszczenia i zaopatrzenie dla poszkodowanej ludności,
- zaopatruje ludność w sprzęt i środki ochrony indywidualnej,
- prowadzi likwidację skażeń i zakażeń,
- pomaga w przywracaniu i utrzymaniu porządku w strefach dotkniętych klęskami,
- pomaga w budowie i odbudowie awaryjnych ujęć wody pitnej,
- pomaga w ratowaniu żywności i innych dóbr niezbędnych do przetrwania,
- udziela doraźnej pomocy w grzebaniu zmarłych.
Obowiązki i uprawnienia organów państwowych, samorządowych i organizacji społecznych
Centralnym organem właściwym w sprawach obrony cywilnej jest Szef Obrony Cywilnej Kraju, którego na wniosek Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji powołuje Prezes Rady Ministrów. Do zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju należy:
- przygotowanie projektów założeń i zasad działania obrony cywilnej,
- ustalenie ogólnych zasad realizacji zadań obrony cywilnej,
- koordynowanie przedsięwzięć i sprawowanie kontroli nad realizacją zadań obrony cywilnej przez naczelne organa administracji, terenowe organa administracji rządowej i organa samorządu terytorialnego, a także - sprawowania nadzoru nad odbywaniem zasadniczej służby w obronie cywilnej.
Terenowymi organami obrony cywilnej w administracji rządowej i samorządowej są wojewodowie, starostowie, wójtowie oraz burmistrzowie i prezydenci miast jako szefowie obrony cywilnej województw, powiatów i gmin.
Do zakresu ich działania należy kierowanie oraz koordynowanie przygotowań i realizacji przedsięwzięć obrony cywilnej przez instytucje państwowe i samorządowe, podmioty gospodarcze i inne jednostki organizacyjne działające na ich terenach. Szefowie Obrony Cywilnej województw i gmin wykonuj ą zadania obrony cywilnej przy pomocy podległych im urzędów oraz powołanych w ich strukturach specjalistycznych komórek organizacyjnych.
Za realizację zadań obrony cywilnej w zakładach pracy odpowiedzialni są ich właściciele lub kierownicy.
Ministrowie (kierownicy) urzędów centralnych maj ą obowiązek uwzględniania zadań obrony cywilnej w nadzorowanych przez nich dziedzinach.
Organizacje społeczne wykonują zadania obrony cywilnej w zakresie wynikającym z ich statutów i programów działania. Zasady i sposoby realizacji są uzgadniane w porozumieniach zawieranych przez ich naczelne organy z szefem Obrony Cywilnej Kraju.
Formacje Obrony Cywilnej
Formacje obrony cywilnej tworzy się w gminach i zakładach zatrudniających więcej niż 50 pracowników. W zakładach pracy zatrudniających mniej niż 50 pracowników, mogą być tworzone wspólne formacje dla kilku sąsiadujących ze sobą zakładów.
Jeżeli jednak w zakładzie zatrudniającym poniżej 50 pracowników wytwarza się, magazynuje lub wykorzystuje do produkcji toksyczne środki przemysłowe, kierownicy, właściciele maj ą obowiązek powołać formacje, zdolne do samodzielnego działania ratowniczego w strefach bezpośredniego zagrożenia stwarzanego przez zakład pracy.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami w gminach i zakładach pracy tworzy się:
- formacje obrony cywilnej ratownictwa ogólnego,
- formacje obrony cywilnej przeznaczone do wykonywania zadań specjalnych.
W czasie pokoju formacje obrony cywilnej nie są w pełni rozwinięte. Gotowość do działania będą osiągały sukcesywnie, z chwilą ogłoszenia wyższych stanów gotowości obronnej (w czasie od kilku do kilkunastu godzin). Czynności, obowiązki, harmonogramy i sposoby przeprowadzania tych operacji określają zarządzenia i wytyczne Szefa Obrony Cywilnej Kraju.
INFORMACJE OGÓLNE
Burmistrz Miasta i Gminy Wiślica – Szef Obrony Cywilnej Gminy.
Swoje zadania realizuje w oparciu o przepisy:
- ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1459);
- rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin (Dz.U. Nr 96, poz. 850);
- ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, (Dz. U. z 2018 r., poz.994.);
- ustawy z dnia 27 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1401.).
- rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 września 1993 r. w sprawie powszechnej samoobrony ludności (Dz. U. Nr 91, poz. 421).
W celu realizacji zadań w zakresie obrony cywilnej, zarządzania kryzysowego i spraw obronnych, Wójt gminy posiłkuje się opracowanymi na szczeblu gminy planami:
- Plan operacyjnego funkcjonowania gminy Wiślica w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.
- Plan zarządzania kryzysowego gminy Wiślica.
- Plan ochrony przed powodzią gminy Wiślica.
- Plan ochrony zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych gminy Wiślica.
- Plan ewakuacji (przyjęcia) ludności gminy Wiślica – ewakuacja I i II stopnia.
- Plan przygotowań podmiotów leczniczych gminy Wiślica na potrzeby obronne państwa.
- Plan ochrony płodów rolnych i zwierząt gospodarskich.
- Dokumentacja zapewnienia funkcjonowania publicznych urządzeń zaopatrzenia w wodę w warunkach specjalnych w gminie Wiślica.
Do realizacji zadań w zakresie OC, ZK, SO i powszechnej samoobrony ludności ma do swej dyspozycji - stanowisko ds. obronnych , zarządzania kryzysowego i OC.
Osobą odpowiedzialną za merytoryczne opracowanie dokumentacji i realizacji zadań jest:
Pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych - tel. 41 3690915
Plany ujęte w poz. 2 do 8 są planami jawnymi i za zgodą burmistrza Miasta i Gminy są do wglądu dla zainteresowanych na stanowisku ds. obronnych, zarządzania kryzysowego i OC.
Plan ujęty w poz. 1 jest planem niejawnym, a dostęp do niego posiadają tylko osoby posiadające odpowiednie poświadczenie bezpieczeństwa, wydane na podstawie przepisów ustawy z dnia 5 sierpnia 2010r. o ochronie informacji niejawnych (Dz.U.2010 r. Nr 182, poz. 1228).
Do zakresu działania stanowiska do spraw obronnych, zarządzania kryzysowego i OC:
W zakresie obrony cywilnej:
- Koordynowanie przedsięwzięć planistycznych i organizacyjnych z zakresu ewakuacji ludności na wypadek powstania masowego zagrożenia dla życia i zdrowia na znacznym obszarze gminy.
- Koordynowanie planowania i zapewnienia ochrony oraz ewakuacji zabytków i dóbr kultury na wypadek zagrożenia zniszczeniem.
- Współpraca z Wydziałem Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego ŚUW w Kielcach, Referatem Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Busku-Zdroju i sąsiednimi gminami w zakresie planowania i organizowania przygotowań obronnych i obrony cywilnej.
W zakresie zarządzania kryzysowego:
- Opracowanie i wdrażanie w życie „Planu zarządzania kryzysowego gminy Wiślica”.
W zakresie spraw obronnych:
- Opracowanie i wdrażanie w życie „Planu operacyjnego funkcjonowania gminy Wiślica w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny”.
- Planowanie i koordynowanie przedsięwzięć związanych z przygotowaniem stanowiska kierowania Burmistrza Miasta i Gminy zapewniającego realizację zadań obronnych w wyższych stanach gotowości obronnej państwa.
- Prowadzenie spraw związanych z reklamowaniem żołnierzy rezerwy od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w czasie ogłoszenia mobilizacji i wojny.
- Realizowanie przedsięwzięć związanych ze świadczeniami na rzecz obrony, obrony cywilnej i akcji kurierskiej w zakresie potrzeb obronnych państwa oraz wynikających z zadań realizowanych przez Burmistrza Miasta i Gminy.
- Wykonywanie przedsięwzięć w zakresie dostaw, usług i świadczeń na rzecz obronności, w tym sił zbrojnych oraz w ramach HNS (zobowiązań sojuszniczych – państwa gospodarza). Zadania wspólne:
- Opracowywanie rocznej i wieloletniej dokumentacji: planistycznej, szkoleniowej, ewidencyjnej i sprawozdawczej z zakresu obronności i obrony cywilnej zapewniającej sprawne wykonywanie zadań obronnych w wyższych stanach gotowości obronnej państwa.
- Organizowanie szkoleń oraz koordynowanie przygotowań obronnych komórek organizacyjnych urzędu.
- Koordynowanie zadań obronnych realizowanych przez jednostki organizacyjne gminy oraz jednostki podporządkowane i nadzorowane przez Urząd, przewidziane do realizacji zadań obronnych.
- Współdziałanie z gminnymi jednostkami organizacyjnymi w zakresie planowania, przygotowania i realizacji zadań obronnych.
Prowadzenie ewidencji:
- aktów normatywnych dotyczących obronności i OC /zarządzenia, wytyczne/,
- decyzji Burmistrza podjętych w zakresie obronności, OC i zarządzania kryzysowego,
- protokołów przeprowadzonych kontroli.
Aktualizowanie dokumentów z zakresu obronności, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego w tym zwłaszcza:
- planu operacyjnego funkcjonowania gminy w warunkach zewnętrznego zagrożenia państwa i w czasie wojny,
- regulaminu organizacyjnego Urzędu na czas „W”,
- dokumentacji „Stałego Dyżuru”,
- dokumentacji „Stanowiska Kierowania”,
- planu akcji kurierskiej,
- planu świadczeń na rzecz obronności,
- planu obrony cywilnej,
- planu zarządzania kryzysowego gminy,
- planu ochrony zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych gminy,
- planu ewakuacji (przyjęcia) ludności gminy – ewakuacja I i II stopnia,
- planu przygotowań publicznej i niepublicznej służby zdrowia gminy na potrzeby obronne państwa,
- planu ochrony płodów rolnych i zwierząt gospodarskich.
- dokumentacji zapewnienia funkcjonowania publicznych urządzeń zaopatrzenia w wodę w warunkach specjalnych w gminie Wiślica.
INFORMACJE DLA LUDNOŚCI OBRONA CYWILNA
Cele i zadania obrony cywilnej
Obrona cywilna ma na celu ochronić ludności, zakładów pracy i urządzeń użyteczności publicznej, dóbr kultury, ratowanie i udzielanie pomocy poszkodowanym w czasie wojny oraz współdziałanie w zwalczaniu klęsk żywiołowych i zagrożeń środowiska oraz usuwaniu ich skutków.
Zadania obrony cywilnej obejmują w szczególności:
- wykrywanie zagrożeń oraz ostrzeganie i alarmowanie,
- organizowanie ewakuacji ludności.
- przygotowanie budowli ochronnych,
- zaopatrywanie ludności w sprzęt i środki ochrony indywidualnej,
- zaciemnianie i wygaszanie oświetlenia,
- organizowanie i prowadzenie akcji ratunkowych,
- udzielanie poszkodowanym pomocy medycznej,
- walkę z pożarami,
- przygotowanie oraz prowadzenie likwidacji skażeń i zakażeń,
- ochrona żywności i innych dóbr niezbędnych do przetrwania,
- organizowanie doraźnych pomieszczeń i zaopatrzenia dla poszkodowanej ludności,
- zabezpieczenie dóbr kultury, urządzeń użyteczności publicznej, ważnej dokumentacji,
- doraźne przywracanie działania niezbędnych służb użyteczności publicznej, w pomocy w budowie i odbudowie awaryjnych ujęć wody pitnej,
- doraźną pomoc w przywracaniu i utrzymaniu porządku w strefach dotkniętych klęskami, - doraźną pomoc w grzebaniu zmarłych.
Podstawowymi jednostkami organizacyjnymi przeznaczonymi do wykonywania zadań obrony cywilnej są formacje obrony cywilnej. Formacje obrony cywilnej składają się z oddziałów obrony cywilnej przeznaczonych do wykonywania zadań ogólnych lub specjalnych. Formacje obrony cywilnej tworzą, w drodze rozporządzenia, ministrowie, a wojewodowie, starostowie, wójtowie lub burmistrzowie (prezydenci miast) - w drodze zarządzenia, uwzględniając w szczególności: skalę występujących zagrożeń, rodzaj formacji, ich przeznaczenie oraz stan osobowy i organizację wewnętrzną.
Formacje obrony cywilnej w okresie pokoju mogą również współdziałać w zwalczaniu klęsk żywiołowych i zagrożeń środowiska oraz usuwaniu ich skutków, organizowanym i prowadzonym przez inne organy.
System alarmowy obrony cywilnej
Jednym z przedsięwzięć obrony cywilnej jest organizacja systemów alarmowych, które mają ostrzegać ludność przed grożącym niebezpieczeństwem napadu z powietrza oraz skażeniem promieniotwórczym i chemicznym, a także o klęskach żywiołowych i zagrożeniu środowiska w celu umożliwienia jej odpowiedniego zareagowania. Do ogłaszania i odwoływania alarmów wykorzystuje się: syreny alarmowe, radiowęzły radiofonii przewodowej i bezprzewodowej oraz zastępcze środki alarmowania (syreny ręczne, gongi, dzwony kościelne, pojazdy z urządzeniami nagłaśniającymi)
sygnaly alarmowe.pdf (198,66KB)
1. PRZYGOTOWANIE_DO_POWSZECHNEJ_SAMOOBRONY.pdf (239,31KB)
2. ZAGROŻENIE_POWODZIOWE.pdf (296,19KB)
3. INTENSYWNE_OPADY_ŚNIEGU_.pdf (321,77KB)
4. OPADY_DESZCZU_I_GRADOBICIE.pdf (245,14KB)
5. PRZYGOTOWANIE_UKRYĆ_OCHRONNYCH_.pdf (499,92KB)
6. SKAŻENIA_RADIOAKTYWNE.pdf (246,99KB)
7. CHOROBY_EPIDEMIOLOGICZNE.pdf (243,59KB)
9. PIERWSZA_POMOC_PRZEDLEKARSKA.pdf (256,10KB)
10. ZASADY_INFORMOWANIA_LUDNOŚCI.pdf (406,89KB)